Luomuruokaa lapselle

S on nyt reilu puolivuotias ja saanut oman paikan perheen ruokapöydässä. Vaikka pääasiallinen ravinto taitaa edelleen olla maito, hän on tähän mennessä ehtinyt maistaa jo monenmoista: porkkanaa, perunaa, bataattia, kaurapuuroa, omenaa, banaania, mustikkaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, naudanlihaa ja kuhaa. Kaikki on itse asiassa ollut vielä luomua. Jopa joka vauvan herkkua, maissinaksuja, saa nykyään luomuna. Ei luomu mikään itseisarvo ole, mutta arvo kuitenkin.

Siispä tartuin innolla Matleena Lahden kirjaan Luomuruokaa lapselle, vauvaperheen keittokirja. Kirjan johdannossa Lahti sanoo, ettei tarkoitus ole syyllistää ketään (siis kiireessä teollisiin vauvanruokapurkkeihin turvautuville), mutta edellisten kolmen sivun sävy on sellainen, että taas moni äiti tuntee itsensä huonoksi. Vaikka olen Lahden kanssa samaa mieltä niin luomusta kuin hyvästä, itsetehdystä ruuasta yleensäkin, ilmeisesti yleinen keskusteluilmapiiri äitiydestä saa varovaiseksi. Niin ei kuitenkaan pidä olla, joten yhteenvetona sanon, että tämä on kertakaikkiaan hieno ja tärkeä kirja!

luomuruokaalapselle_paino

”Ruuan on oltava maultaan hyvää, ravitsemuksellisesti laadukasta ja esteettisesti houkuttelevaa.” Siinä en tainnut onnistua kesäkurpitsa-porkkanasoseen kanssa, oli paitsi rumaa myös kitkerää. Ihme että S söi sitä edes jonkin verran.

Olin lainannut kirjan kirjastosta odottamaan tarvetta, mutta nyt se piti palauttaa, sillä tietenkin joku muukin haluaa sen! Selasin kirjaa vielä läpi ja otin kameralla talteen mielenkiintoisimmat reseptit kuten salaattijuoma (sopii paitsi hampaattomalle myös muille salaattinirsoilijoille), linssipata, kalapullat, minestronepata, liha-soselaatikko maa-artisokasta, tomaattinen porkkanakeitto, kikhernepihvit, kala-perunakiusaus, paahdettu munakoiso, riisi-porkkanapuuro kookosmaidosta, sosemunakas, avokado-munakasrulla, rusinaskonssit, jugurttijäätelöt… yksinkertaisia ja herkullisia reseptejä riittää!

Muita erinomaisia vinkkejä lasten ruokiin oli mm. marjajauheiden käyttäminen mausteena, juuressoseiden maukkaat yhdistelmät ja yrttimausteet, ideat tähteeksi jääneen puuron tai soseen uudistamiseen sekä muistutus välipalahedelmistä. Niin omenaa, avokadoa kuin banaaniakin voi helposti raaputtaa lusikalla soseeksi suoraan luonnollisesta pakkauksestaan – miksi ihmeessä siis kantaisin mukana persikkaa ja banaania (ja tapiokatärkkelystä) lasipurkissa?

20130314-114235.jpg

Bataattia ja kukkakaalia. Jäljittely-yritys kirjan upeista kuvista, jotka on ottanut Satu Nystöm.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s