Kävelyretkellä Pariisissa

”Oletteko te olleet siellä Pariisissa ollenkaan, kun ei ollut blogissa mitään?”

Voi, me mentiin kaupunkia ristiin rastiin aamusta iltaan niin, ettei ollut aikaa raportoida. Otimme ensimmäisenä iltana sellaisen varaslähdön, että pelkäsimme jo riittääkö suunnitelmassamme puuhaa kaikille päiville.

Meillä oli siis hyvin tiivistahtinen viisi päivää Pariisiissa. Se kostautui yöunissa, mutta ehtiihän sitä kotonakin nukkua. Tai ei oikeastaan ehdi, eikä kirjoittaakaan, sillä aika menee lastenhoidossa ja -kasvatuksessa, ruuanlaitossa, siivoamisessa, lumitöissä – toki myös luistelussa ja mäenlaskussa. Tässä kuitenkin ensimmäisen päivän tunnelmia.

Matka meni hienosti. Vauva sai lentokentällä ja koneessa erinomaista palvelua. Onhan se kaikkien etu kun vanhemmat ovat tyytyväisiä: vauva aistii että kaikki on hyvin eikä huuda koko matkaa ja muutkin matkustajat viihtyvät lennollaan. Koneessa oli hyvin tilaa, joten saimme S:lle oman paikan ja kantokopan koneeseen.

Junamatka keskustaan onnistui myös hyvin ja maan pinnallekin pääsimme purkamatta rattaita. Ja heti siinä kulman takana oli Notre Dame. Ja Seine, Shakespeare & Company, Ladurée, Café Flores ja Les Deux Magots, jonne päätimme suunnata kaakaolle seuraavana aamuna. Parinkymmenen minuutin jälkeen tuntui jo siltä, että Saint-Germain-des-Pres á la Helena Petäistö oli otettu haltuun. Suosittelen lämpimästi hänen matkaopastaan Aamiainen Cocon kanssa.

Nyt makoilemme hotellissa sängyllä ja seurustelemme virkeän vauvan kanssa.

S vain on ihan pikkuisen liian liikkuvainen, etenee melkein metrin kun selkänsä kääntää, eli sängylle häntä ei voi enää hetkeksikään jättää. Pitkän istumisen jälkeen hän möyri lattialla innoissaan. Saimme paremman hotellihuoneen, junior suite with jacuzzi, varmaankin koska tavalliseen tai edes delux-huoneeseen ei olisi vauvansänky mahtunut. Hotelli oli mukava ja siisti, palvelu erittäin hyvää, hinta kohtuullinen eikä sjaintikaan olisi voinut olla parempi.

Naapurissa ihana tee- ja suklaakauppa!

Eipä ole Place de la Concordekaan kaukana, joten kävelemme sinne.

Iltakävelyllä näimme myös Tuiliersin puiston (vaikkei sen läpi käveleminen tuulessa ja melkein sateessa niin viehättävää ollutkaan), Madeleinen hienoja boutiqueita, Seinen rannat ja Louvren. Houkutuksia oli macaroneista crepeihin, mitään emme vain vielä päässeet maistamaan!

Piti mennä Seinen rantaan kävelemään, mutta vesi oli vähän korkealla.

Syömään päätimme nokkelasti hankkiutua mahdollisimman lähelle hotellia, jotta ei sitten vatsa täynnä tarvitse palella pitkää kävelymatkaa. Ravintola oli oikein mukava bistro.

Niin oli nälkä, että valokuvan ehti ottaa vasta tyhjästä lautasesta. Niin sipulikeitto kuin chevre-avokadosalaattikin olivat hyviä alkupaloja.

pariisi_to

Kävelykilometrejä kertyi keskiviikkona noin seitsemän.